Dannelse og bæredygtighed
På Greve Fri vil der være mange aktiviteter, der vil styrke elevernes dannelse både fagligt og socialt. Gennem den projektbaserede undervisning, kreativitet og bevægelse vil eleverne få mulighed for at udforske forskellige læringsmetoder. Gennem venskabsklasser, emneuger og morgensamling vil elevernes sociale fællesskab styrkes på tværs af alder og køn. I årets løb, vil der også være forskellige aktiviteter for både elever og forældre, for eksempel arbejdsdage, fællesspisning på første skoledag og forårsfest, som har til formål at skabe hyggelige og meningsfulde traditioner, samt at værne om skolens identitet.
Skolen har fokus på bæredygtighed i flere aspekter, herunder gennem dannelse, læring og konkrete tiltag. Udover blot at opnå viden omkring klima og biodiversitet, vil eleverne også arbejde med projekter, der har til formål at belyse små og store løsninger. På skolen vil vi stræbe efter at gennemføre så mange klimavenlige tiltag som muligt, for eksempel gennem affaldssortering, udeundervisning, aktiviteter tilrettelagt efter årstiderne og biodiversitetsfremmende udearealer.
Kreativitet og bevægelse
Alle mennesker er nysgerrige væsener. Vi er nysgerrige på livet og hinanden. Vi skal værne om nysgerrigheden og give eleverne frirum til at udforske. Eleverne skal kunne undre sig og stille spørgsmål. Vi ønsker at skabe kreative, legende og udfordrende læringsmiljøer, hvor eleverne styrkes i at tænke kreativt og omsætte og formidle det i praksis. Der skal være plads til kreativiteten ved at skabe rum til at kunne fordybe sig i håndværksfag, kunst eller musik.
Der skal være en god balance mellem at sidde inde i et klasselokale og være ude og bevæge sig. Kropslig læring og bevægelse styrker indlæring og trivsel. Eleverne skal være i stand til at mærke kroppen og lytte til kroppens signaler. Brug af omkringliggende natur vil blive prioriteret. Her får eleverne mulighed for at udforske både naturen og brugen af kroppen i det fri. Der skal også skabes kreative indendørs rum med mulighed for at arbejde projektbaseret. Rummene skal kunne invitere til fællesskaber, ro, vild leg eller fordybelse. I udgangspunktet er Greve Fri en mobil- og skærmfri skole, dog kan disse inddrages i relevante undervisningssammenhænge.
Projektbaseret undervisning
Der vil være fokus på projektbaseret undervisning, hvor eleverne får mulighed for at arbejde på tværs af fag og årgange. Der skal være plads til at løse opgaverne på forskellig vis. Læringsprocessen i projektbaseret undervisning er vigtigere end selve resultatet. Vi vil skabe løsningsorienterede elever, som har respekt for hinanden i en gruppedynamik. Den tillærte viden og færdigheder vil med større sandsynlighed blive fastholdt, når eleverne opnår en dybere forståelse.